Lina har ordet

4 april 2014

Gosedjursvecka som blev gosedjurstema

Det började med att vi skulle arbeta med bokstaven g. Barnen fick ta med sig ett gosedjur med en historia. Gosedjuren fick träffas och vi har utvecklat med flera förmågor inom svenskämnet. Vi passade på att testa appen Sock Puppets och den gillar eleverna skarpt. I lgr-11 står det:
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften...Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer...
Flera av deras dockteatrar hittar ni under etiketten SockPuppets.

januari 2014

Läsprojekt

Det är så otroligt roligt att få vara lärare. Det är så många spännande, utvecklade, skrämmande, utmanande, tänkekrävande saker som händer hela tiden. Och det är just det som gör att jag tycker att detta är ett av de bästa arbeten som man kan ha. Möten med andra människor, stora som små, är bara så kul. På vår skola har vi ett gemensamt läsprojekt. Alla elever i årskurserna F-2 läser och arbetar med samma bok. Bokens namn kan jag tyvärr inte avslöja då det inte ens är gjort för elevernas öron. Vi läser ett kapitel i veckan och arbetar med detta på olika plan. Läsförståelsestrategierna används hela tiden. Tillsammans har lärarna på skolan, i mindre grupper, skrivit "lärarhandledning" till varje kapitel. Just nu börjar vi närma oss slutet på boken. Den 9 maj kommer det bli en gemensam avslutning. Kanske blir den ännu bättre än vår fina gemensamma uppstart. På den var fyra av mina kollegor utklädda till fyra av strategierna, vår bibliotekarie satt i läsfåtöljen och läste valda delar från boken, några killar från högstadiet spelade trummor, rektorn delade ut paket. Några barn önskade att paketet innehöll en chokladkartong men jag tror att boken inte gjort någon besviken. Min fina klass jublar varje gång som vi ska läsa i vår bok.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

januari 2014

NTA - Naturvetenskap och Teknik för Alla

Det börjar bli dags för mig, Lina, att handleda mina elever genom min allra första NTA-låda. Det ska bli så spännande. Lådans namn är FÖRÄNDRINGAR och bara det låter spännande. Vi ska experimentera massor.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

4 december 2013

I ämnet svenska har vi läst böcker av författaren Elsa Beskow. Jag gick till vårt bibliotek och lånade vad Beskow böcker det fanns. Sedan fyllde jag klassrummet med böckerna. Vid våra samlingar har vi sedan tittat på omslag och läst flera av Elsa Beskows böcker. Några barn hade hört någon eller flera böcker och för en del var det en helt okänd författare. Böckerna gav inspiration till att arbeta vidare med olika uppgifter inom svenskämnet. Med mig har jag också haft mina egna läseböcker skrivna av nämnda författare, Vill du läsa 1 och 2. Det blev en lektion bara att titta i dessa. Vi läste några av dialogerna och detta gjorde barnen nyfikna på teater. Så inför årets luciatåg för föräldrar blir det nu även en teater. Nu övar vi för fullt till detta framförande den 10 december. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

15 november 2013

Under året kommer vi att arbeta med kemi. Jag tycker att det är ett tacksamt ämne att utgå ifrån. Till att börja med kommer vi att arbeta med böckerna om Berta. Hon är en nyfiken drake som experimenterar med saker som finns omkring oss. I lgr-11, sidan 144, står det "...undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa texter och olika estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll". Vidare står det: "Genom undervisningen i kemi ska eleverna ... utveckla sin förmåga att genomföra systematiska undersökningar i kemi".

Om jag förenklar de mål från lgr-11 som vi kommer att arbeta mot är det följande som eleverna ska kunna när vi är klara med arbetsområdet:
  • Ha utvecklat nyfikenhet och lust till att lära dig mer om kemi.
  • Kunna följa en enkel instruktion och göra enkla undersökningar som handlar om vatten, luft, blandningar och lösningar. 
  • Ge några exempel på egenskaper hos vatten och luft.
  • Känna till hur material och föremål kan sorteras efter t.ex. utseende och om de flyter eller sjunker.
  • Kunna rita och skriva om dina undersökningar.
  • Kunna ställa hypoteser och göra enkla reflektioner av ditt arbete både självständigt och tillsammans med andra.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

29 oktober 2013

Jag har arbetat som lärare i snart 15 år. Jag tycker att det är ett väldigt stimulerande och utvecklande arbete, inte minst tvingar det mig att hålla mig uppdaterad på många plan. Att tillsammans med mina elever skapa en blogg känns väldigt aktuellt. Eleverna är kunniga inom mycket och här kan vi mötas på ett plan som tilltalar barnen.

Texten under Lina har ordet kommer att fyllas på allt eftersom vi arbetar med olika kunskapsmål. Jag ska försöka att vara tydlig men även hänvisa till läroplanen (lgr-11). Kom gärna med tankar och tips när ni läser! Jag har även en egen blogg där jag skriver om mina pedagogiska tankar. Här kan du kika in på den. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar